blackkklansman.jpeg

BLACKKKLANSMAN

Arrigskab. Forfærdelse. Glæde. Humor. Disse fire forskellige følelser og evner er blot nogle af de aspekter man når igennem i Spike Lees nyeste joint, ’BlacKkKlansman’.

Spike Lee   /   USA   /   2018   /   Drama   /   Spilletid: 135 min

Præmissen er absurd. Sort mand bliver medlem af Ku Klux Klan. Ligeså absurd det er at høre på, ligeså absurd er det at se på. Men nogle gange har man også behov for at grine for at undgå at skrige. For muligheden for at skrige er stor! Fra fortællinger om afbrænding af afroamerikanere til klanens ugentlige træning på skydebanen. Klar til revolutionen. Klar til krigen. Klar til at tage Amerikas storhed tilbage. Lyder det bekendt?


Historien udspiller sig i Colorado Springs. Afroamerikanske Ron Stallworth er netop blevet ansat som politistyrkens første sorte politimand – en stilling, hvortil diverse fornærmelser hører ind under arbejdsdagen. Stallworth har kun lige sat sig til rette i stolen, før han finder nummeret til den lokale klan-gruppering og får organiseret et møde – det eneste problem er dog, at han oplyste sit eget navn, hvilket ’rookien’ hurtigt får at høre blandt kollegerne. Stallworth er derfor tvunget til at blive bag telefonen, mens han sender sin makker ’Flip’ i marken som den fysiske, hvide Stallworth. En fordeling, der skaber et nervepirrende dobbeltspil mellem racer og politiske synspunkter.


Stallworth bliver spillet af John David Washington, som bryder ud i sin første hovedrolle. Washington er som at se farmand – Denzel – i spejlet. De rappe replikker, den smarte stemme og den utrolige karisma. Farmand arbejdede i øvrigt sammen med Spike på en af instruktørens største film – Malcolm X – fra 1992. Den hvide version af Stallworth bliver spillet af en af Hollywoods mest alsidige stjerner – Adam Driver. De fleste vil nok genkende ham som Darth Vader-fanboyen Kylo Ren i de nyeste Star Wars-film, men det er i de mindre film som ’Logan Lucky’ og ’Patterson’ han for alvor excellerer.


Men det er én mand, der stjæler alt fokus i denne film. Alt fra tøjstilen til klipningen skriger nemlig på Spike Lee. Der bliver flere gange refereret til New York-film fra 70’erne, Stallworth tropper hver dag op i et nyt farverigt outfit og brugen af wipes, krydsklip og matchcuts er alle elementer Lee har taget med i instruktørtasken – hvilket blot gør hans Bedste Instruktør-nominering ved årets Oscar-uddeling dét mere fortjent. Med sig har han også sin faste komponist – Terrence Blanchard – der giver den fuld pedal med et jazzet og ’smooth’ tema, der ikke kan undgå at nynnes efter filmen er slut.


I klipperummet har han endnu en fast kollega – Barry Brown. Sammen skaber de en frisk og eksperimenterende klipning, der bryder med de fleste klippetekniske regler omkring kontinuitet og tempo. Alt dette bruges til at give et skævt og humoristisk indblik i Ku Klux Klan og får dem mest af alt til at ligne et par uintelligente, skydeglade ’rednecks’, hvoraf halvdelen er overvægtige og hvor de færreste har en IQ over 40. Filmen er desuden en klar hyldest til mange af de ‘blacksploitation’-film, der udkom i 1970’erne. En genre, der havde stærke afroamerikanske mænd og kvinder i front, knivskarpe one-liners, funky soundtracks og ikke mindst en tøjstil, der var svær at skyde igennem - bl.a. i filmen ‘Coffy’, som direkte bliver nævnt i filmen.


Temaer, budskaber og hyldester er der nok at finde. Men overordnet set, portrætterer filmen et af Amerikas daværende – og nuværende - største problemer og denne gang er den værd at se, hvis ikke du selv er amerikaner og universet centrerer omkring dig. Det er forfriskende at se et så afskyeligt kapitel i historien blive præsenteret med en så tør og frisk humor som Spike Lee gør det her. Han formår at bruge historien til at illustrere – nogle gange dog knap så subtilt – hvordan vi er i gang med at gentage os selv. At USA i 2019 – 50 år efter klanens storhedstid – har en åbenlys racistisk præsident i Det Hvide Hus og optøjer i bl.a. Charlottesville, hvor nynazister og klanmedlemmer stadig formår at sprede deres idéer – med voldelige midler.


Subtilt er det ikke – men findes det ord stadig nu til dags? Spike Lee minder os om, hvorfor han selv underviser i filmvidenskab – for han kan i den grad finde ud af at skrue en sammen.


✦✦✦✦✦✧


’BlacKkKlansman’ kan ses på bl.a. Blockbuster lige nu

©2019 by E.T. Movie Diner