190110-fallon-green-book-hero_jv11hg.jpg

GREEN BOOK

Raceforskelle, arv og miljø, økonomisk hierarki og seksualitet er alle tematikker, som bliver behandlet i Peter Farrellys nyeste dramakomedie, ’Green Book’.

Peter Farrelly / USA / 2018 / Drama/Komedie / Spilletid: 130 min

Alle de ovennævnte faktorer spiller en rolle for vores to hovedkarakterer, Dr. Don Shirley og Tony ’Lip’.

Shirley – spillet af Oscar-vinderen Mahershala Ali – er en sort musiker, hvis opkommende turne vil bringe ham til flere racistiske sydstater i 1960’ernes USA. Han hyrer derfor den karismatiske chauffør Tony ’Lip’, til at bringe ham rundt til de forskellige koncertsteder. Et umage makkerskab, der bringer nostalgiske paralleller til ’Driving Miss Daisy’ – her er det dog den hvide mand, der transporterer den sorte.

1960’ernes USA var ikke det sjoveste sted at opholde sig, hvis man var mørk i huden. Det er efterhånden alment kendt og vi undgår da heller ikke at blive revet igennem endnu en fortælling om de svære vilkår for den sorte befolkning. I filmen bliver det fortalt igennem Dr. Shirley, en mand som kæmper en ekstraordinær kamp for at finde sin plads i samfundet. Om end han er accepteret blandt den øverste kulturelite – han bor tilmed ovenpå Carnegie Hall – må han stadig stå på mål til flere racistiske tilnærmelser – og til tider knytnæveslag. Shirley har ingen kontakt med den smule familie han har tilbage og hans økonomiske status i samfundet adskiller ham blot mere fra sin befolkningsgruppe – til trods for sin hudfarve.

På den anden side af Brooklyn-broen møder vi fuldblodsitalieneren, Tony. En mand, hvis temperament kun bliver overgået af hans kolesteroltal. Som en ægte italiener værner han om familien derhjemme, samtidig med ’familien’ på gaden fylder i arbejdslivet. Hvis man mangler en til at kyle diskotekernes fulde gæster ud, er det Tony man får fat i. Det er derfor ikke tilfældigt, at det er netop ham, Dr. Shirley ansætter som chauffør/sikkerhedschef, til at klare de hårde konfrontationer der unægtelig vil fremkomme.

Karaktererne kunne ikke være længere fra hinanden. Shirley er den veluddannede og veltalende mand, som har sine faste principper vedrørende anstændighed. Tony er præcis det modsatte – en snøvlende og til tider, ikke alt for kvik gadedreng.

Det er ikke den dybe tallerken Peter Farelly opfinder her. Filmen er fortalt lige ud af Alabamas landevej, uden de helt store bump undervejs. Tonys job er at kurere Shirley fra hans overklassessnoberi og omvendt skal Tony kureres for hans racisme og ignorance. Flere racemæssige klicheer bliver behandlet – der er endda et helt subplot omkring dybstegt kylling – og de få kontroversielle scener der end måtte være, har du allerede luret for flere sydstater siden. Der er få mindeværdigheder scener fra filmen, men det er sammenspillet mellem Ali og Mortensen som virkelig excellere her – og det er ganske velfortjent at begge er Oscar-nomineret for deres præstationer.


Overordnet set er ’Green Book’ en nem, velproduceret film, hvor den plot-mæssige ligning går fuldstændigt op, men uden de helt store bump på vejen. Ali og Mortensen er uden tvivl det bedste ved filmen og det man vil huske tilbage på.


✦✦✦✦✧✧

’Green Book’ kan ses i biografer i hele landet fra d. 21 februar