pioner-cinema.ru_c1a7c8b7fe9f28a6a05256c

HOTEL MUMBAI

Hvis man skal pege fingre af nogle instruktører for at lave dramatiske fortællinger ud fra virkelighedens terrorangreb, hvem skal der så peges på? Paul Greengrass for ’United 93’? Steven Spielberg for ’Munich’? Erik Poppe for ‘Utøya 22 July’? Virkelighedens terrorangreb har de sidste ti år præget Hollywood og ’Hotel Mumbai’ er ingen undtagelse.

Anthony Maras  /  USA  /  2019  /  Thriller  /  Spilletid: 125 min

D. 20 november 2008 angreb ti terrorister systematisk flere punkter i det centrale Mumbai. Efter et angreb på banegården trang flere terrorister ind på det berømte Taj Mahal Palace Hotel, hvor de dræbte over 31 mennesker over fire dage. Der var på daværende tidspunkt megen kontrovers over den indiske regerings manglende evne til at få en militær styrke til Mumbai i tide til at hjælpe de mange gidsler – en vinkel filmskaberne sørger for at du ikke glemmer.


Filminstruktør Anthony Maras bringer historien om Hotel Mumbai i en ellers ganske konventionel facon. Vi bliver i starten introduceret til flere medarbejdere og gæster i håbet om, at vi kan sympatisere med dem når tingene på et tidspunkt bliver grimt. Få velkendte ansigter som Dev Patel og Armie Hammer dukker op, men ellers er størstedelen af castet ganske ukendt. Fælles for dem alle er dog, at de gør deres bedste i det tidsrum de nu engang har, men der er desværre ikke nok tid til karaktererne før at angrebene begynder.

Det mest uhyggelige i filmen er måden Maras har valgt at portrættere terroristerne. Flere af dem har ingen problemer med at dræbe alt hvad der kan gå og kravle, men da en af dem bliver bedt om at række ned i en kvindes bh for at finde et pas, virker verden nærmest til at ramle sammen for ham. En anden snakker i telefon med sin far og må holde tårerne tilbage da han bliver fortalt, at pengene han var lovet ikke er gået igennem. Det virker som en underlig fremstilling, at nogle af disse terrorister fortjener sympati fordi de slog mennesker ihjel for finansielle årsager. Der er tydeligvis ingen begrundelse for deres handlinger, men det føles som et bizart og frustrerende kunstnerisk valg. Især taget i betragtning af førnævntes efterfølgende handlinger.

 

I takt med at dødstallet stiger, begynder filmen at føles mere og mere manipulerende. Specielt et helt subplot vedrørende en baby trækker store dele af spændingen ud. Hvorvidt denne historie er sand eller ej er uvist, men dens tilstedeværelse trækker kun filmen i en mere traditionel Hollywood retning.

Der er ikke fokus på baggrunden for angrebet eller det retslige efterspil – en af terroristerne overlevede. I stedet handler filmen om et beundringsværdigt hotelpersonale, som valgte at blive og beskytte deres gæster – som køkkenchefen siger ”Gæsten er Gud.” Rulleteksterne afslører desuden, at hotellet stadig er åben den dag i dag, og mange fra personalet stadig er ansat.


I stedet for en bevægende film om menneskers overlevelse bliver ofrene reduceret til skydeskiver i en halvkikset actionfilm – og det kan umuligt være det, som var planen. '


✦✦✦✧✧✧


’Hotel Mumbai’ kan ses i udvalgte biografer fra d. 6 juni

 

©2019 by E.T. Movie Diner