Søg
  • Emil Andersen

’Worth’: Monotont drama stiller det store spørgsmål i ny 9/11-film

"Hvad er et liv værd?" spørger advokat Kenneth Feinberg en gruppe af hans jurastuderende i starten dette dystre drama. I klasseværelset er Feinberg hurtig til at nå frem til et svar - et nummer, der er forhandlet mellem en hypotetisk forurettet enke og det firma, der uden tvivl var ansvarligt. Men i den virkelige verden erfarer Feinberg, at det ikke er så enkelt.


Sara Colangelo / USA / 2021 / Drama / Spilletid: 118 minutter


Advokaten har gjort sit navn inden for forlig-branchen, hvilket gjorde ham enestående kvalificeret til at bestemme, hvor mange penge, der skulle gives til familierne til ofre for terrorangrebet d. 11. september, så de ikke ville sagsøge flyselskaberne. ’Worth’ er afhængig af en ark af patos og empati for at overvinde dens afskrækkende præmis og derefter fylder det følelsesmæssigt hårde indhold i et kedeligt, struktureret manuskript, som er lige så upersonligt som vores hovedkarakter.


I første omgang er Feinberg strengt taget en nummerknuser, der er afskærmet fra resten af verden. Han lytter til opera på sine hovedtelefoner, så meget, at han under angrebene den 11. september var den sidste på sit DC -pendeltog, der lagde mærke til røgen fra Pentagon. Da han tror på, at han kan tjene sit land i dennes nødstid, melder han sig for at føre tilsyn med ofrefonden - og gratis endda. Men fordi ofrefonden blev oprettet for at dæmpe potentielt dyre retssager, der kunne ødelægge luftfartsindustrien og den amerikanske økonomi, finder Feinberg sig opfattet mindre som en offentlig ansat og mere som en company man, der tilbyder "blodige penge" til familier for at sikre, at de ikke sagsøger.


Feinbergs oprindelige plan er at betale familierne et bestemt beløb baseret på den afdødes indkomst. Men efter at han har mødt og interageret direkte med flere overlevende, Stanley Tuccis karakter Charles Wolf, en samfundsarrangør, hvis kone døde i tårnene og kæmper for at "ordne fonden", begynder Feinberg at lære, at en one-size-fits-all tilgangen måske ikke holder i længden.


Til at gøre tingene endnu mærkeligere er filmen bygget op som et kapløb mod uret da der er en deadline, hvornår pengene skal udbetales. Filmen gør meget ud af at ofrene ikke blot skal være tal i et regneark, hvilket er et ærværdigt formål. Alligevel vælger filmen konstant at vise et procenttal på en tavle, som var det en motor til et plot, der skal få til at tænke ”åh nej, jeg håber de klare det!”


’Worth' fremhæver to særlige sager, der kaster en skruenøgle i Feinbergs formel: en homoseksuel mand fra Virginia, hvis partner døde i Pentagon og hvis forældre nægtede deres forhold, og en brandmand, som Feinberg erfarer, havde en kone og tre drenge, men også to børn med en elskerinde, der også søger pengene. Selvom deres historier er mindre i forhold til filmens fokus på Feinberg, er de bestemt mere følelsesmæssige. Filmens mest hjerteskærende sekvenser involverer faktisk vidnesbyrd fra ofrenes overlevende slægtninge - en særlig ødelæggende monolog kommer fra en kvinde, der talte om sit sidste telefonopkald med sin mand, da han var fanget i tårnene.


Men ’Worth’ ønsker på mærkelig vis at lave en helt af Feinberg, hvis største åbenbaring er at lære at se på mennesker som mennesker og ikke tal. "Jeg kan ikke bøje reglerne," siger han. Og så gør han det i løbet af historien. Det hjælper bestemt at have Michael Keaton med i hovedrollen som Feinberg; han giver karakteren en elskværdig charme under den kedelige struktur. Den altid fremragende Amy Ryan, der her spiller en advokat med et lidt større hjerte end Feinbergs, har et par virkelig påvirkende øjeblikke, da karakteren får styr på de mange personlige lidelser, der er involveret i fondsprojektet.


Når "Worthy" er medrivende, er det når Tucci og Keaton er på skærmen sammen. Der er en gnist i deres præstationer, der mangler i resten af filmen og Tucci er på en eller anden måde den eneste skuespiller i ensemblet, der virkelig kan få een til at føle et offers smerte. Duoen er så elektrisk sammen, at man ønsker de havde flere scener sammen. Naturligvis giver historien os ikke altid, hvad vi vil, men når det kommer til disse to legender, tager vi, hvad vi kan få.


✦✦✦✧✧✧


Worth kan ses i biografen nu




4 visninger0 kommentarer