the-laundromat-LAUNDROMAT_Unit_01375RC_r

THE LAUNDROMAT

Da Steven Soderbergh valgte at trække sig tilbage som instruktør i 2012, gjorde han det som en af industriens mest dynamiske filmskabere. Efter at have vundet Palme D’Or i en alder af 26 og Bedste Instruktør ved Oscar-uddelingen i 2001 – han var endda nomineret to gange i den kategori det år – valgte han at forsøge sig med nogle større budgetter, hvilket resulterede i den succesfulde Oceans-trilogi. Gennem hans karriere havde han lavet 25 film, eksperimenteret med avantgarde distributioner og hoppet genre så mange gange at selv Takashi Miike måtte sætte sig på bagsædet. Aldrig tilfreds med status quo, var han en modig stemme, som for evigt havde ændret independent-film.

Steven Soderbergh / USA / 2019 / Biografi / Spilletid: 96 minutter

Heldigvis blev hans tidlige pension begrænset til en kort pause og han har i de sidste to år skabt en NASCAR heist komedie, en gyser, et sportsdrama og nu ’The Laundromat’, et biografisk komedie-drama om den omfattende korruption i den finansielle industri.

’The Laundromat’ er Soderberghs mest ambitiøse film til dato – hvilket er inkluderet de mange film han har skudt på sin iPhone. Filmen fungerer som en spirituel efterfølger til ‘The Big Short’ og ’Vice’, begge instrueret af Adam McKay. I denne tredje installation af den uofficielle trilogi, tager Soderbergh en side ud af McKays drejebog og benytter sig af utraditionelle klippeteknikker og fortællerstruktur. Filmen åbner med ét lang take af Ramon Fonseca – Antonio Banderas – og Jürgen Mosscak – Gary Oldman – der snakker direkte til publikum og beder os om at tage en beslutning: enten er du med på filmens koncept eller ej. Hvor meget du kommer til at nyde filmen afhænger af hvad du beslutter. Heldigvis, var jeg med den!

Ligesom de to førnævnte film, tackler ’The Laundromat’ en historisk begivenhed som den gængse person er klar over, men som man ikke nødvendigvis forstår - i dette tilfælde, Panama Papers. Grundet de emner som bliver påtalt i disse tre film er det ikke urimeligt for folk at forvente at blive en smule uddannet af film som disse. Selvom alle disse tre formår netop det, gør de det på sådan en måde, at det efterlader dig med flere spørgsmål end svar, hvilket uden tvivl vil efterlade nogle seere frustreret. Denne film er inddelt i kapitler, hvilket hjælper med at nedbryde og forklare, hvad det centrale problem er uden at pointere det direkte. Oldman og Banderas er vores talerør igennem hele filmen, mens hvert kapitel indeholder skuespillere, som vi ofte ikke ser igen. Meryl Streeps Ellen Martin er den eneste karakter, som går igen igennem hele filmen.

I filmens første kapitel synker en færge, hvilket resulterer i 21 passagerers død, heriblandt Ellens mand. Resten af filmen fungerer som et efterspil af denne begivenhed. Forsikringssvindel, skuffeselskaber og skattesvindel begynder så småt at snige sig ud af deres mørke huller. Det er ikke nødvendigvis hvad filmen handler om, som er det fascinerende, men snarere hvordan det handler om det. Dette er en ensemble-film på samme måde som ’Magnolia’, eller Soderberghs egen ’Traffic’, med karakterer, som for det meste ikke interagere med hinanden, men hvor deres handlinger har en direkte konsekvens for alle de andre. Det er netop karaktere som disse, der hjælper ’The Laundromat’ med at blive til mere end bare en klog gimmick af en film. David Schwimmers karakter er formentlig den mest essentielle karakter, da han er en almindelig mand, der bliver røvrendt af et system, alene fordi han ville spare lidt penge på sine forsikringer.

’The Laundromat’ kommer på et interessant tidspunkt for alle, som er involveret. Soderbergh er meget muligt på sit eksperimentelle højdepunkt, Gary Oldman kommer ud af sin post-Oscar sump og Antonio Banderas forlænger sit comeback og kandidatur til en Oscar-statuette efter den fantastiske ’Pain and Glory’. Så er der Streep, som sandsynligvis er i gang med endnu et højdepunkt i karrieren, efter hendes serie-stjælende rolle i anden sæson af ’Big Little Lies’. Hvis denne film får noget kærlighed fra Oscar-akademiet i februar, bliver det formentlig i form af Streeps 22. nominering.

Ligesom de førnævnte karrierer, har filmen sine egne individuelle højdepunkter, alt afhængig af hvilket kapitel vi befinder os i. Soderbergh forsøger at tackle flere problemstillinger og temaer, men det er ikke alle der tonemæssigt resonerer lige godt. Filmen peaker i kapitel 4, for derefter at blive efterfulgt af dens svageste kapitel. Den første omhandler en korrupt forretningsmand og elendig far, der røvrender hans familie, for derefter at blive efterfulgt af en historie om organ tyveri. Slutningen forsøger at samle sig omkring Fonsecas og Mossacks talerør, men formår ikke at besvare størstedelen af de spørgsmål den stiller igennem filmens 96 minutter. Slutscenen, der består af et episk brud på den fjerde væg, er blot kirsebærret på toppen.

’The Laundromat’ er ’The Big Short’ når den er bedst og ‘Vice’ når den er hullet som en si. Den informerer dig til et punkt, hvor du gerne vil lære mere, men på samme tide intet har lært overhovedet. Filmen er ikke en fiasko, men ét stort rod. Men nogle finder skønhed i rod.

✦✦✦✦✧✧

’The Laundromat’ kan ses på Netflix nu

 

©2019 by E.T. Movie Diner