MCP_03933.jpg

THE MISEDUCATION OF CAMERON POST

Endnu en homoseksuel coming-of-age historie rammer biograferne i øjeblikket - denne er dog den mest stille og underspillede i mange år.

Desiree Akhavan   /   USA   /   2018   /   Drama,Romantik   /   Spilletid: 91 min.


Sommervarmen fra 'Call Me By Your Name' havde kun lige lagt sig før at film som 'Love, Simon' og 'Boy Erased' overtog. Opmærksomheden omkring LGBT-film har sjældent været større og med god grund. Fælles for disse film er, at de alle sætter ungdommens forvirring i fokus og sidstnævnte viser, hvilke midler, der bliver brugt til at bekæmpe homoseksualitet. Netop den tematik kommer også til udtryk her.

Cameron Posts liv er ikke meget anderledes end andre teenagepigers. Skole, sport, venner og forelskelse. Det eneste, som adskiller hende er det sidstnævnte. For Cameron er nemlig lesbisk. En hemmelig, der bliver opdaget af hendes mandlige kæreste, da hun kissemisser på bagsædet med veninden til den årlige gallafest. Længe går der ikke før Cameron bliver sendt til omvendelsesterapi på ungdomsinstitutionen God's Promise. Forstanderinden beskrives som "en privat Disney-skurk" og hendes metoder og lærere er ikke onde, men blot af den overbevisning, at homoseksualitet går imod Guds natur.

Det simple plot bliver dog hurtigt overstrålet af nogle farverige og komplekse karakterer. Sasha Lane og Forrest Goodluck spiller de to rebelske venner, der ikke har meget til overs for God's Promise. Sange om Jesus bliver ved første mulighed skiftet ud til en opførsel af 4 Non Blondes' nummer 'What's Up' - en af de bedste scener i hele filmen i øvrigt. Den største stråle af dem alle skinner dog mest på vores hovedrolleindehaver, Chloe Grace Moretz.

Opmærksomhedens lys fandt Moretz i heltekomedien 'Kick-Ass' fra 2010, året efter charmerede hun de fleste i Martin Scorseses 'Hugo' og i de senere år har hun medvirket i alt fra større blockbusters til independent-film. Det er dog mest i de små film, at hun for alvor skinner igennem og denne er ingen undtagelse. Hendes underspillede, rolige natur holder seeren fastholdt og giver et nuanceret billedet af en teenagepige under et stort personligt pres. Men selv Moretz kan ikke redde hvad der desværre bliver en kedelig og forudsigelig historie.

For filmens pointer bliver ikke præsenteret stærkt nok til at de sidder fast efter rulleteksterne er forbi. Til trods for et kontroversielt emne er filmen langt fra så intens som man kunne regne med. Der er ingen større konfrontationer eller tårevæddede scener. Langt hen ad vejen venter man på et emotionelt klimaks, men som desværre aldrig kommer. Hvor at 'Boy Erased' havde dramaet, men manglede de personlige relationer er 'Miseducation' det præcis modsatte. Vi kommer helt tæt på karakterene, deres tanker og følelser, men får aldrig brugt det til noget.

Man kan dog roligt læne sig tilbage på sofaen og sætte filmen på når den tid kommer. 'Miseducation' er stille, rolig og meget afbalanceret. Du sidder ikke på kanten af sædet, men du falder heller ikke i søvn på sofaen.

✦✦✦✧✧✧

'The Miseducation of Cameron Post' kan ses i biograferne fra d. 28 februar

Filmen blev anmeldt af Emil d. 7 marts 2019

 

©2019 by E.T. Movie Diner