Velvet-Buzzsaw-Netflix.jpg

VELVET BUZZSAW

En ukendt kunstners død efterlader en unik samling af malerier som den elitære kunstkreds hurtigt får raget til sig. Dog gemmer der sig en ubehagelig overraskelse bag de tidsløse kunstværker.

Dan Gilroy   /   USA   /   2019   /   Thriller-Horror   /   Spilletid: 113 min.

Dan Gilroy, som tidligere har skrevet 'Roman J. Isreal Esq.' og 'Nightcrawler', er tilbage med sin nye film 'Velvet Buzzsaw'. Denne gang har han genforenet to af hans tidligere kollegaer fra sin film ”Nightcrawler”, nemlig Jake Gyllenhaal og Rene Russo. Deres opgave er, at portrættere den excentriske champagne-poppende kunstelite, som jonglerer med millionbeløb til højre og venstre. Filmen er fyldt med avantgarde karakterer, der alle kører rundt i hver deres eksotiske sportsvogn, der passer til deres overklasse image.

Filmens hovedrolle er den mærkværdige kunstanmelder - med det hertil passende specielle navn ”Morf Vandewalt” - spillet af Jake Gyllenhaal. Han tjener til dagen og vejen - og en del mere til - ved at give diverse kunstværker et hurtigt øjekast og bedømme dem på stående fod. Der går ikke meget betænkningstid, før ord som ”tryllebundet”, ”banebrydende” og ”uoriginalt”, bliver ytret af den altid analyserende og kritiske kunstanmelder. Hans dagligdag involverer at mingle med Los Angeles A-hold indenfor kunstverden, hvor overtalelsesevner og et ekstra nul i checkbogen gør forskellen. Og det stopper ikke ved kunsten, for Morfs tilgang og omtale af kunstens verden, overlapper hans privatliv til fulde og man kan ofte høre ham beskrive sine oplevelser, venner, elskerinder, med samme vendinger han ville bruge om kunst.

Morf er venner med den karakteristiske Rhodora Haze, spillet af Rene Russo. En karriereminded galleriejer i evig konkurrence om de bedst sælgende kunstværker. En af Rhodoras ansatte gør et fund, da hendes overbo afgår ved døden og der bliver ryddet ud i hans lejlighed. Det viser sig, at han står bag flere tusinde malerier, som hurtigt bliver en af de største kunstattraktioner og sælger som intet andet.

Men hvad der ligner en klassisk historie om overklassens evige jagt på succes og kapital, bliver hurtigt til noget helt andet. For den afdøde overbos malerier gemmer på... ja der ikke andre måder at sige det på... en forbandelse. Og det er her at filmen begynder at tage sin ellers kølige, skarpe stil og gør den til en fuldblods horror-komedie. De ellers, tilsyneladende, harmløse malerier, begynder nemlig efter mørkets frembrud at komme til live. Det resulterer i blodige mord på dem, der har tjent en profit på dem og det er ikke kønt. Arme bliver flænset af, folk bliver hængt og suget ind i de kunstværker, der er omkring dem - og det er her filmen desværre bliver af den komiske karakter.


Filmens præmis fungerer langt hen ad vejen, men det svært at holde den seriøse mine når træ-aber i et maleri pludselig bliver levende og trækker deres offer ind i billedrammen. Det minder om de tidlige kult-gyserfilm, der som oftest ikke var særlig uhyggelige, men mere underholdende. De filmiske effekter fejler ikke noget og mange af scenerne er rent visuelt flot eksekveret, men man ærgrer sig over den voldsomme drejning filmen tager, når udgangspunktet ellers var lovende.


Jake Gyllenhaal har tidligere bevist, at han bør anses som én af nutidens mest prominente skuespillere i Hollywood og hans præstation i ”Velvet Buzzsaw” er bestemt ingen undtagelse. Han får en imponerende raffineret skævhed frem i sin rolle som Morf, hvilket helt klart er filmens højdepunkt. Hver replik, gestikulation og øjekast er interessant og man afventer konstant hvordan han reagerer til sin omverden. Ligesom Tom Hardy, der er rost for hvordan han spiller skuespil blot med sine øjne, er der en pallette af emotioner gemt i Gyllenhaals blik, hvilket også var det der skinnede igennem i hans intense rolle i ”Nightcrawler”.

Det gør desværre kun skuffelsen større, at have et så stærkt skuespiller-cast, for kun at styre det i en retning af grinagtige mord sekvenser, som ikke gør noget godt for filmen. Man kunne argumentere for at filmen er af høj kvalitet indenfor kult-horror genren, men som enkeltstående værk, falder den desværre igennem.

✦✦✦✧✧✧

 

©2019 by E.T. Movie Diner